laupäev, 2. november 2013

Füüsikatund keskkoolis

Füüsikatund keskkoolis Koolimaja, kus tegutseb Kongo Senior Secondary School, paikneb külast mitu kilomeetrit eemal. Tegelikult koosneb see kolmest hoonest, sest õpilased elavad seal ka vabal ajal. Koju minnakse vaid vaheaegadeks, sellel sügisel vahetult enne jõule. Esialgu oligi see kool planeeritud minu kui füüsikaõpetaja tegevuspaigaks. Ilmselt see nii ei jää, sest tunniplaanis füüsikat ei olegi. On integrated science, mis kõlab paljulubavalt. Kohtumistel õpilastega, sealhulgas lähima suure linna Bolgatanga gümnasistidega, palusin nimetada mõnda füüsikaalast praktilist tööd, mida nad on teinud. Kõik näited olid paraku keemiavallast. Ja kui laboriruumis oli näha ainult klaasnõusid ja statiive, sai asi selgeks. Ja Vanalinna Hariduskolleegiumi keemiline kingitus võeti tänuga vastu. Vaatlusõhtutelt oli aga ammu selge, et huvi füüsikalise maailma vastu on noortel väga suur, seetõttu palusime filmimees Vahuriga direktorit lubada teha Eestist kaasavõetud vahenditega üks praktiline töö klaasi murdumisnäitaja mõõtmiseks. Miks just see – vahendeid oli lennukis ju terve kohvritäis? Sest vahetult enne ärasõitu tegime sellise asja läbi Kohila Gümnaasiumis. Eesmärk oli võrrelda sama töö kulgu kahes riigis. Kummaski polnud teemat enne käsitletud, seega murdumisnäitaja väärtuse arvutamine polnud eraldi eesmärk, vaid kinnitus, et erinevatel rühmadel ja erinevas olukordades tuleb sama väärtusega just langemis-ja murdumisnurkade siinuste jagatis. Palusime kümmet õpilast, sest 36 õpilase jaoks vahendeid kaasas ei olnud. Aga kus sa sellega – kõik tulid. Ja kus sa jätad osa kurvalt ukse pealt vaatama. Muidugi läks niimoodi rohkem aega kui plaanitud ja arvasin, et jätkame mõnel teisel päeval. Tütarlaps nimega Comfort, kes jäi oma terasusega silma juba tähistaeva vaatlustel, ütles, et tema ei lähe enne ära, kui eesmärk täidetud. Ütlesin, et mõõtke nurgad malliga ära. Ja kui 40 kraadi asemel saadi tulemuseks 5,3 sai selgeks korraga kaks asja: 1. meie 7. klassi loodusõpetus on mõõtmistehnikate õppimiseks väga õige asi; 2. lõikude mõõtmise kaudu saab palju parema tulemuse kui nurkade mõõtmise kaudu. Sest 1,6 on ju klaasi murdumisnäitaja jaoks täitsa tore tulemus. Kuidas see tund nii siin- kui sealmaal kulges, näete Vahuri dokumentaalfilmis. Tunni lõpus palusin osavõtjatel oma nimed paberilehele kirjutada. Kõik hakkasid paberit enda kätte tirima ja nii saingi mälestuseks viis lehte ilusaid nimesid. Täna jäävad teha veel viimased ettevalmistused homse päikesevarjutuse vaatlemiseks. Selget taevast soovides Mart

Kommentaare ei ole :

Postita kommentaar