laupäev, 7. juuni 2014

Viimane päev

Täna siis viimane päev Ghana riigis ja nüüd koju liikuma.
Eesmärgid ja mis neist täidetud sai:
  • Pildid lastest - Evans välja õpetatud Kocda tahvliga pilte tegema ja google draivi ülesse laadima. Minu äraminekuks ei olnud ta saanud tahvliga netti, sest ISP ei saatnud neti konfiguratsiooni. See tuleb käsitsi seadistada ja ta pidi seda minema Bolgasse tegema. Telefoni teel ei saanud ISP supporti kätte. Kui see siiski tööle ei hakka siis on võimalik Educational Office juures minna tal Wifi-sse ja sealt pildid ülesse laadida, nagu ta seda juba proovimise ajal tegi.
  • Tabel laste andmetega täita - Tabel google draivis välja jagatud ja Evan täiendab seda.
  • Kocda ja Mondo vahelise suhtluse kiirendamine - Evan lubas maili kontrollida iga päev. Täna kirjutasin talle esimest korda. Eks paistab, kas ta suhtleb maili teel.
  • Teine tahvel - Läks Viktori kätte. Kokkulepe jäi, et see seisab Educational offices, mitte kuskil koolis, sest koolis asjad kaovad. Educational officest saavad koolid seda laenata nädalaks. Selle kohta peetakse tabelit. Kelle käes tahvel on. Tahvli eesmärk teha pilte ja õpetada õpilasi sellega. Reaalselt on suureks probleemiks elekter ja neti ühendus. Kokkulepe jäi, et postitused tehakse educational office võrgust. Antud otsus ei meeldinud Kocda asejuhatajale, Sekoti direktorile. Kokkulepe jäi aga selline.
  • MTN ruuter - Educational office ruumidesse. (Koolid, kellel oli olemas majas võrk oli ka ruuter olemas). Educational office saab harjuda kasutama netti ning mõistab, et neti kasutamiseks on vaja ka krediiti, ei piisa lihtsalt ruuterist. Seeläbi õpib planeerima rahalised vahendid selleks ka koolidele. Samuti käivad regulaarselt õpetajad office juures tahvlit laenamas, siis saavad oma postitused ka sealt ära teha. Alternatiivseid kohti oleks olnud 4-5 kuhu ruuter panna, aga siis oleks see olnud ühe kooli käes ning emotsioone oleks olnud veel rohkem. Miks üks saab ja teised ei saa.
  • Wifi ruuterid - Nangodi kooli, kus IT õpetaja oli huvitatud sellega katsetamast, neil oli olemas arvutid, et seda oleks võimalik reaalselt kasutada arvuti tundides ja õppida kaustu jagama arvutite vahel. Teine ruuter läks Presentation Primary School-i kus oli kõige parem neti ühendus üldse ja olid ka arvutid. Selles koolis on vaja välja ehitada sisevõrk. Selleks kulub umbes 100-150m võrgukaablit, switch, kaabliotsad. Neil on olemas elekter ja juurde oleks vaja muretseda veel ruuter. Seda kõike oskab teha Evan (koolitasin ta selleks välja)
  • Seadmed, mida nägin/jagasin, mis olid Mondo poolt said Mondo kleepsud peale
  • Interneti kvaliteet. Mõõdetud sai 35 koolis ühendust. Mõnedes koolides, kus öeldi et Primary ja Junior High koolide arvutiklass on koos tegin mõõtmised ühes kohas. Kõik mõõtmised on tehtud ISP masti poolsetes nurkades eeldusega, et antenni saab panna otsenähtavusega masti poole. Peamised probleemid koolides:
    • Katus laseb läbi
    •  Arvutiklassis on 20 arvuti taga 40+ õpilast (paremal juhul)
    • õpilastel on üks pink 3 laua taga ja kokku istub 5-7 õpilast ühel pingil külg külje kõrval, nii et ruumi tööd teha ei ole (paremal juhul)
    • elekter: Siiani pole veel 24 tunnist perioodi olnud, kus elekter ära ei käiks. Päikesepaneel ei ole suuteline toitma ühte projektoritki, ammugi siis arvutiklassi. Kõige pikem elektrikatkestus on olnud Mardi andmetel 30h. Minu kogemus 18-19h. Mina olin 2 nädalat kohapeal, Mart 2 kuud.
    • kooli tuleb tarnida lauaarvutid, sest need ei kao ära (direktori ja Educational Office andmetel 24 laptopi koolis, IT õpetaja andmetel 10 ja näidata suudeti 7-t millest 3 ei töötanud ja 1 oli parool peal, mida IT õpetaja ei teadnud. Need 7 arvutit olid 1-1,2km kaugusel koolist õpetaja kodus, et arvuteid ära ei varastataks) Teistes koolides ei suudetud näidata ka niipalju arvuteid. Arvutid olid laoruumis, raudkapis. Kapiuks lukus ja võti kellegi käes, keda neil päevil seal ei olnud, kui mina käisin ringi. Oma silmaga neid arvuteid ei näinudki.
    • Tolm klassides. Arvutiklassidel puudusid tihti/enamasti klaasid, mis piiraks tolmu sisse tulekut. Akendel olid ainult klaasribid ja tolm tuleb sealt vahelt väga kergesti sisse. Koolimaja hoovid on tolmused ja lapsed jooksevad/pühivad/mängivad.
    • Õpetajate arusaam litsenseerimisest. RLG arvutid olid OEM litsentsiga aga paljudes masinates oli piraat tarkvara palju palju. Üks oli reaalselt kokku puutunud eelnevalt operatsioonisüsteemi reaalse paigaldamisega. Seda aga ka piraat koopiana.
    • Õpetajate tööplaneerimine. 8h teooriat arvutiklassis+arvutite hooldamine ei ole mõeldav 37-42 kraadise kuumuse juures isegi mitte kohalikel.
    • Internet. Edge ühendus on koolides väga kõikuv. Vaja oleks ADSL ühendust või läbi elektriliini tulevat interneti. Viimane oleks realistlik geograafiliselt korraldades. Ilmselt oleks selle teenuse pakkumisest huvitatud ka kohalik elektriettevõte. Neti kiirused oleksid realistlikud ja stabiilsed. Kuigi elekter käib vahel ära on see parem varjant, kui hakata 100km kaupa kaableid vedama. Ka mobiili mastid on side pidamiseks ühendatud satelliidiga, mitte kaablitega.
  • Mõõtmistulemused on toodud lisatabelis
  • Kirjad lastele, mis olid minu käes said kätte toimetatud ja pilt tehtud
  • Kirjad kohalikelt Mondole on minu käes ümbrikus ja toimetan need Mondole
  • Educational Offices tehtud 30min kokkuvõttev ettekanne oma tööst, probleemidest ja minu poolsetest lahenduse pakkumistest
  • Õpetajatele tehtud 2,5h workshop: 30 min kokkuvõttev ettekanne ja lahenduste arutelu; Ubuntu 12.04 paigaldamine arvutitesse, milles windows ei töötanud - õpetajad tegid koos Evan-siga;
  • Sheavõi on hetkel kohvrites ja kui lennuki peale minnes probleeme ei tule, saame kõik korraga ära tuua. Kui tuleb, siis jääb osa Kingsly kätte. Korvide transport oleneb korvide kujust ja kokkupakitavusest.
  • Külastatud kokku 36 kooli. Nimekirja lisandus veel üks kool lõunast, kus oli ADSL ühendus, arvutiklass Multi-Point serverite peale ülesse ehitatud ja korralikult kaabeldatud. Projektor laes ja puha.
  • Inimesed arvavad, et arvuti näitamisest on õpilastele kasu. Et piisab kui õpilased saavad õppida arvutit sisse ja välja lülitama õppida. Kindlasti on see parem kui mitte midagi, kuid seda peaks tegema läbimõeldult.
  • Kui osta koolidesse arvutieid peaks need olema:
    • LCD monitoriga
    • Madala voolu tarbega (toiteplokk 450- max 650W)
    • võrgukaartiga
    • Juhtmega ühendatud klaviatuuri ja hiirega
    • Soovitavalt võimalikult paljude passivjahutustega
Kokkuvõtvalt ütleks, et eesmärgid, mis pani Mondo on täidetud ja eesmärgid, mis pani Educational Office juhataja on täidetud. Lisaks õnnestus käia voolukatkestuse ajal ka väikesel ekskursioonil.












Kommentaare ei ole :

Postita kommentaar