esmaspäev, 8. detsember 2014

Koolitusjärgsed vaatlustunnid

Suunurgad kisuvad vägisi antigravitatsioonina taevapoole, süda laulab rõõmust, silmad-kõrvad ei suuda uskuda toimuvat - milline, lausa mitmemilline kirjeldamatult hea tunne on olla tunnistajaks oma panusele maailmaharidusse. Metoodiliste loov-ja aktiivõppe koolituste järgsed vaatlustunnid annavad põhjust õnnelikuna tunda, õpetajad kasutavad reaalselt minu tutvustatud meetodeid oma igapäevatundides. Kindlasti üks maailma parimatest tunnetest! Mida (südamega) külvad, seda (südamega) lõikad! 

Maalilise asukohaga Logre kooli  6. klassi õpetaja selgitas lastele põhjalikult, kes ma olen, miks ja mida ma nende tunnis vaatlen ning kiitis väga, et minu läbiviidud õpetajatekoolitusest on lastele palju kasu. Õpetaja kirjutas esimese asjana tunnis tahvlile kuupäeva: 1. detsember. Minut hiljem hõikas üks poiss, et kas täna ei peaks hoopis 31. november olema....ja siis läks jutt innukalt sellele, mitu päeva igas kuus on. Mulle plahvatas kohe pähe, et seda ei pea ju üldse pähe tuupima (jaanuaris on 31 päeva, veebruaris on 28 või 29 päeva, märtsis.... jne)....ja nii näitasingi õpilastele, kuidas omaenda kätt kasutades seda lihtsat asja elu lõpuni õigesti teada (armas lugeja, sa ikka tead käenukkide-kalendrit?)...Üks käsi rusikas, kujutades loovalt mägist maastikku, teise käe nimetissõrm "rändajana", algab jutt: rändur alustas oma üheaastast teekonda mägisel pinnal (sõrmenukke mööda), iga mäetipp (sõrmenukk) kujutab kuud, milles on 31 päeva, kahe nuki vahe 30 või vähem päevi...tagasiteed alustab rändaja juulis, seega juulis-augustis mõlemas 31 päeva). Vasakud käed rusikas, silmad säramas, olid õpilased haaratud.....aga kindlasti mitte rohkem kui õpetaja....kes vähemalt viis korda mainis, et õppis jälle minult midagi uut. Õpetaja teeb tahvlile ka käenukkidest joonise, et ikka kõik aru saaksid, ka visuaalse õpistiiliga õpilased (õpistiilidest rääkisin ka koolitusel).
Tahvlil Liina nimi, selgitab õpetaja, et käis minu koolitusel, kus õppis kasulikke uusi meetodeid.
Õpetaja avastab, et üks tüdruk on tundi tulnud oma õega, kel vanust ca ühe aasta jagu....väike tirts istub kuuletab oma suure õe pingi juures maas ja mängib  ka oma näppudega. Õpetaja siis küsib, kuidas väike neiu juba 6. klassi sai....ja palub tal klassist lahkuda.....siinmail on täiesti tavaline, et õde-vend tuleb oma väikse, alla neljaaastase õe-vennaga tundi, see, et õpetajatel lapsed tunnis kaasas on, ei riiva isegi pärast siinoldud kolme kuud enam silmagi (naisõpetajatel laps rätiga selga seotud, meesõpetajatel suurem laps jala küljes klammerdumas....
Inglise keele tunni keskne võte on sõnavara arendav meetod, kus olemasolevast sõnast tuleb loovalt uusi sõnu moodustada.
Õpetaja palub mõelda üks võimalikult pikk sõna (nt "comprehension", "irresponsible", "international" jne) ja selgitab meetodit "vocabulary formation" (Sõnavaramäng), mida koolitusel õpetajatele ühe kasuliku keeletunni meetodina tutvustasin. Lepitakse kokku, et hakatakse mängima sõnaga "comprehension". Mind üllatas positiivselt, et õpetaja oli võtte tutvustamisel lastele väga loov, selgitades mängu järgmiselt: "Kujutame ette, et sõna "comprehension" on ema, kellel on palju lapsi. Teie ülesanne on mõelda, mis on laste nimed, moodustades ema-tähtedest lastele nimesid." Nt hen, open, pen,  one, see jne.

Aktiivsed ja loovad õpilased - rõõm!

Tunnidistsipliin on väga hea. Õpetaja selgitab ka häälikute m ja n õigestihääldamist ja toob paralleele sarnaselt kõlavate sõnadega. Virgutusena ja tunnustusena plaksutatakse rütmis, sel klassil on isegi mitu rütmi, samuti muudetakse rütmi kiiremaks/aeglasemaks vastavalt õpetaja korraldustele.

Tunni teine pool on nagu ikka individuaalse töö jaoks, seega, pärast frontaalset aktiviseeritust avatakse vihikud ja õpetaja juhistel moodustatakse võimalikult pikki sõnu ja neist omakorda sõnu "Mother and children"-meetodil. Tunni lõpus teeb õpetaja ka reflektsiooni: korratakse üle käenukkide järgi kuudes olevate päevade arvud ja õpitud võtte kasulikkus.

Annan üle omapoolse paki õppemeetoditega ja tänukirja toiduprojektis osalemise eest.

Tänukiri toiduprojektis osalemise eest on klassi pairmale poisile, kooli esindajale üle andmisel.

Ühe ereda killuna õpetajatele suunatud koolituste järgsetest vaatlustundidest meenutan ka ühe 4. klassi inglise keele tundi. Õpetaja oli erakordselt energiline, särav, näitlev, õpilasi motiveeriv ja enda eeskujuga innustav noor meesterahvas. 

4. klassi tüdrukud häälestusharjutust ("Edasta plaksusõnum") sooritamas, nabtikeelne "kalam-kalam" (kiiresti-kiiresti) kõlamas.

Et selles klassis on 45 õpilast täna kohal, mõni ka puudu, tuleb õpetajal aktiivõppemeetodite läbiviimiseks klass poolitada poisteks ja tüdrukuteks. Ja et tegemist on eksamieelse nädalaga (vaheaeg algab 18. detsembril ja enne seda tehakse perioodieksamid igas klassis), on praegune nädal kordamise päralt.

Antud inglise keele kuulamise ja rääkimise tunnis korratakse õpitud uusi sõnu. Armas tõdeda (ma vist naeratan juba haiglaslikult KOGU AEG rõõmust), et õpetaja kasutab ka distsiplineerimisvõtteid, mida koolitusel jagasin ("Suu lukku, võti tasku" nt). Algab sõnaseletusmäng "Pantomiim", õpetajal on lamineeritud paberitel trükitud mõisted. Klass elavneb üha rohkem iga sõnaga, nalja saab palju ja enamus lastest on haaratud tegevusse. Kuidas seletaksid Sina, hea lugeja, sõna "ema" võimalikult lihtsalt ja kiirelt? Ghana õpilasel pruugib vaid tahvli ees kahe käe nimetissõrmi rindade kohal hoida, kui pea kõik vastust õhinal on valmis hõikama. Imetav ema.....fantastiline lähenemine! Mina vast oleks kujutanud rasedakõhtu....:). Aga kuidas seletaksid sõna "isa"?  Ghana laps näitab  kujuteldavat habet ja jällegi lihtsaimast lihtsam ära arvata, millega on tegu.


Pantomiimimäng, õpetaja aitab hättajäänud seletusega last.
Kokku õpitakse nii 10 mõistet. Seejärel annab õpetaja kaks minutit aega lastele, et sõnade kirjapilti iseseisvalt meelde jätta. Siis kustutab õpetaja tahvlilt sõnad ja asub ise pantomiimi tegema, õpilased peavad ära arvama, mis sõnaga on tegu ja "spellima" tähthaaval. Üks laps vastab valesti, õpetaja küsib klassilt: "Kas me plaksutame talle?" Klass: "Ei!" Karm, aga tõhus, nägin, et laps küsis teistelt, kuidas õigesti on ja kordas vaikselt mitu korda üle.

Mis sõna seletamisega võiks siin tegu olla?

Tunni lõpuminutid võtab tunnisõnadega etteütlus. Kirjutatud sõnadega vihikud korjab õpetaja hindamieks ära. Tehakse tunnist kiire kokkuvõte ja plaksutatakse endale tubliduse eest.

Õpetaja lõpetab tunni. Mina annan õpetajale tagasisidet, õppevahenditepaki, jätan direktoriga hüvasti, täidan külalisteraamatu ja lahkun koolist.....sõidan rattaga lähima mäe otsa, istun kivi otsa, vaatan alla koolimaja poole ja nutan......õnnest.  Lasen emotsioonil voolata: ma olen Aafrikas, külas, kus õpetajad kasutavad oma töös meetodeid, mida üks eestlasest õpetaja on varasemalt oma töös kasutanud. Imeline, võimas, ILUS!

Õpetajatöö on kui  kasuliku koorma vedamine: raske, ent head kraami on palju. 
Tunnen end tänu saadud kogemusele tänuliku.... ja kasulikuna. Aitäh!

Kommentaare ei ole :

Postita kommentaar